Lähihoitajan ammatti on merkittävä, monipuolinen ja itseä kehittävä, kertoo Sariina Jokiranta

Sariina Jokiranta on 26-vuotias tamperelainen lähihoitaja, joka on työskennellyt hoiva-alalla kahdeksan vuotta. SunHoivassa Sariina toimii kiertävänä vuokrahoitajana Tampereella kotihoidossa. ”Ole oma itsesi” on paras neuvo, joka on vienyt Sariinaa elämässä eteenpäin ja sen hän on saanut perheeltään.

Jo alakouluikäisenä Sariina leikitti naapurien lapsia, mistä seurasi myöhempinä vuosina luontevasti lastenhoitokeikkaa. Lähtiessään opiskelemaan lähihoitajaksi Sariina oli varma, että hän tulisi erikoistumaan lapsiin ja nuoriin. Opintojen edetessä kuitenkin moni asia tuntui omalta, kuten harjoittelujaksot päiväkodissa, kotihoidossa ja sairaalassa. Niinpä Sariina valitsi opinnoissaan sairaanhoidon ja huolenpidon osaamisalan, miltä pohjalta hän ajatteli pystyvänsä työllistymään laaja-alaisesti sosiaali- ja terveydenhoidossa. Sariina valmistui lähihoitajaksi vuonna 2015 ja sen jälkeen hän on työskennellyt sekä julkisilla että yksityisillä palveluntuottajilla, viimeiset kaksi vuotta SunHoivassa.

Tyypillinen työpäivä

SunHoivassa Sariina toimii kiertävänä vuokrahoitajana kotihoidossa ja asiakkaiden luona hän liikkuu autolla. Sariina työskentelee enimmäkseen aamuvuoroissa aloittaen päivän toimistolta. Hän pitää työskentelystä useassa eri tiimissä, sillä työ on vaihtelevaa. Ennen kentälle lähtöä Sariina käy läpi listan päivän asiakaskäynneistä ja tarvittaessa kysyy tiimistä lisätietoja, esimerkiksi jos listalla on uusia asiakkaita. Valmistelujen jälkeen hän suuntaa asiakaskäynneille, joiden määrä vaihtelee riippuen asiakkaiden tarpeista. Asiakkaan kodissa työ on pääosin arkista avustamista kuten aamupalan laittoa, avustamista pukemisessa, vessakäynneissä ja hygieniassa sekä lääkehoitoa.

Taidot ja kohtaamiset

Sariina kokee, että hänen vahvuuksiaan hoitajana ovat sosiaaliset taidot erilaisten ihmisten kohtaamisissa. Small talk tulee häneltä luonnostaan ja työssäkin kertynyt kokemus on opettanut Sariinaa lukemaan erilaisia ihmisiä ja tilanteita. Myös huumorin kautta pääsee eteenpäin esimerkiksi asiakkaan kiusalliseksi kokemasta tilanteesta, mutta siinä saa olla tarkkana, milloin ja miten huumoria voi käyttää. ”Sitten se, että asiakkaan luona olen todella läsnä. Vaikka tiedän, että hänen luonaan minulla on 20 minuuttia tai puoli tuntia aikaa, niin en koskaan näytä sitä kiirettä asiakkaalle”, Sariina toteaa. Kun asiakkaat kommentoivat, että Sariina on käynnillään todella tehokas, hän tyypillisesti vastaa, ettei hänellä oikeasti ole kiire, hän vaan ”sattuu olemaan sellainen Duracell-pupu" ja että hän tykkää vaikka vain jutella sitten käynnin lopussa. Sariina pitää kiinni tavoitteestaan, että asiakas saa mahdollisimman hyvää ja laadukasta hoitoa, vaikka siitä joskus seuraisikin ylitöitä.

Työn monet puolet

”Parasta on saada auttaa ihmisiä ja mikään päivä ei ole samanlainen, eli pidän työn vaihtelevuudesta. Ja se, että saan tehdä työtä omalla persoonallani. Muistan tietenkin ammatillisuuden, mutta voin antaa itsestäni sen minkä haluan – voin kertoa asiakkaalle myös omasta elämästäni, keskustelut eivät ole pelkkää sääjuttua”. Sariinalle työn helmiä on kuunnella asiakkaiden erilaisia muistoja ja tarinoita, hänen mielestään varsinkin yli 90-vuotiaat kertovat aivan parhaimmat elämäntarinat.

Työn vaihtelevuuteen liittyy myös yllätyksellisyys, sillä koskaan ei tiedä mitä oven takana odottaa. Saattaa olla, että asiakas onkin tehnyt itse kaikki ne hommat, mitä Sariina oli tulossa tekemään. Tai vastassa voi olla suuri sotku tai esimerkiksi asiakas kaatuneena – tilanteita, jotka vaativat nopeaa tilannetajua ja päättelykykyä. Työstä kuitenkin katoaa tietty jännitys vuosien kokemuksen myötä, mutta sellaista tilannetta Sariinalle ei vielä ole tullut, että asiakas löytyisi menehtyneenä kotoaan. Uuden asiakkaan luona ensimmäinen käynti on aina kuulostelua ja tunnustelua millainen ihminen on kyseessä, sitä seuraavat kerrat ovat psyykkisesti rennompia. Asiakkaan aggressiivisuus ei ole tavanomaista, mutta siihenkin on työssä osattava varautua. Haastavista asiakkaista varoitetaan ennakkoon ja kirjaukset ovat asiakastiedoissa, työturvallisuuteen liittyy tietyt rutiinit ja työnantaja on selusta, jos jotain ikävää tapahtuu.

Työhön liittyviä muita haittoja ovat ajoittainen kiire ja erilaiset työympäristöt. Työtä tehdään asiakkaiden kodeissa joskus huonoissa oloissa. Kodit saattavat olla likaisia, asunnoissa tupakoidaan tai tavaraa on hamstrattu niin, että paikkaa omille työvälineille on vaikea löytää. Kaikilla asiakkailla ei syystä tai toisesta ole mahdollisuutta siivousapuun.

Palautteen voima

Asiakkailtaan Sariina on saanut palautetta, että hän on hauska ja ystävällinen. Sariinan mieleen on jäänyt eräs mummo, joka sanoi ”Ihan kuin olisi tullut aurinko tänne asuntoon”. Silloin Sariinalla itsellään oli ollut hieman huono päivä ja hänestä tuntui ihanalta, ettei se ollut näkynyt hänen asiakkaalleen ja hänelle itsellekin tuli parempi mieli.

Työkaverit ovat kiitelleet Sariinaa joustavaksi ja avuliaaksi. Tyypillisesti hän on toimija ja tarpeen tullen valmis vaihtamaan työlistansa vaikka lennosta, jotta tilanne on saatu työkavereiden kesken tasa-arvoisemmaksi. Monesti Sariina myös kysyy kollegoiltaan, tarvitseeko joku apua. Sariina itse kiittää koulutusalansa antamia valmiuksia - haavanhoidot, avanteet, pistokset ja katetroinnit onnistuvat häneltä, samoin lääkeautomaattien täyttö, joten ”hänet voi laittaa mihin vaan”.

Esihenkilöiden kanssa palaute kulkee molempiin suuntiin ja se on yleensä positiivista. Sariina kokee, että SunHoivassa voi aina ottaa yhteyttä esihenkilöihin, voi laittaa viestiä tai soittaa pienemmistäkin asioista eikä ole tyhmiä kysymyksiä.

Osana työyhteisöä ja arvoja

Työskentely asiakkailla on hyvin itsenäistä, silti Sariina kokee olevansa vahvasti osa SunHoivan työyhteisöä. Päivittäinen yhteydenpito työkavereihin tapahtuu enimmäkseen viestitellen, mutta toimistollakin tavataan. Lisäksi uusia työkavereita on tullut tutuiksi, kun Sariina on perehdyttänyt heitä. SunHoivaa Sariina pitää luotettavana ja motivoivana työnantajana. Yhteistyö toimii joka suuntaan ja toiminta on työntekijälähtöistä, työvuoissa huomioidaan hoitajien toiveet tasapuolisesti, työssä kannustetaan ja järjestetään kivoja tapahtumia kuten pikkujouluja, teatteri- ja kiekkoiltoja.

Entä SunHoivan arvot?

"Todellakin pidän SunHoivan arvoista ja toivon, että ne näkyvät omassa työssäni. Yhdessä tehdään ja kehitetään, työskennellään niin että arvostavuus näkyisi asiakkaalle, tuodaan sitä iloa ja lämpöä, ollaan luotettavia."

Sariina muistelee sujuvaa rekrytointiaan SunHoivaan. Edellisessä työpaikassaan hän oli kokenut, ettei työ vastannut hänen odotuksiaan ja hänelle luvattua, niinpä huomattuaan SunHoivan hoitajahaun, hän laittoi lyhyen hakemuksen. SunHoivan työhaastattelussa Sariinalle tuli heti tervetullut ja rento olo, oli helppo jutella asioista senkin vuoksi, että haastattelijat olivat itse kokeneita sairaanhoitajia. ”Hyvät tyypit, heti haastattelun jälkeen oli hyvä mieli. Ovat antaneet just sen mitä lupasivatkin”, Sariina paaluttaa.

Eteenpäin

Sariina kokee, että nykyinen työ kotihoidossa on hyvää, monipuolista ja vaihtelevaa, mutta jossain vaiheessa hän uskoo opiskelukärpäsen iskevän ja jatkavansa alan opintoja. Suuntautuminen on vielä avoinna – ehkä kätilöksi tai terveydenhoitajaksi kouluun tai neuvolaan - näitä kaverit ovat hänelle ehdottaneet.

Virkeyttä työhön ja muuhun elämään

Sariinan mielestä hänen saamansa paras neuvo on ”Ole oma itsesi” ja se on tullut omalta perheeltä. Hänellä on myös motto ”Asioilla on tapana järjestyä”. Vapaapalokuntatoiminta on Sariinan rakas harrastus. Sääksjärven VPK:ssa hän kuuluu miehistöön ja on nuorempi sammutusmies, lisäksi Sariina kouluttaa VPK:ssa nuoria. Elämään ja vapaa-aikaan kuuluvat myös kuntosali, lenkkeily, mökkeily, puoliso, siskot puolisoineen ja ystävät lapsineen.

Tervetuloa hoiva-alalle!

Entä millainen viesti Sariinalla on ihmiselle, joka pohtii suuntautumista hoiva-alalle?

”Suosittelen lämpimästi hoiva-alaa henkilölle, joka nauttii työskentelystä ihmisten kanssa, haluaa oppia ja kehittää itseään sekä tehdä työtä omalla persoonallaan.”

 

 

 

Miten voisimme parhaiten auttaa Sinua?

Jätä yhteydenottopyyntö, niin olemme sinuun yhteydessä mahdollisimman pian.

Soita